Skip to main content
Betul tak, kegagalan dalam pendidikan tidak bermaksud gagal dalam kehidupan…

Sentuh  tentang peperiksaan dan juga pendidikan dan  ketika musim peperiksaan ini, kebanyakan  ibu bapa sudah semestinya  inginkan anak mereka dapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan dan kalau boleh  inginkan pendidikan sehingga ke menara gading Universiti.Itu lumrah biasa pd diri ibu bapa.

Kadang2 keinginan yg terlalu tinggi dan mahukan anak2 cemerlang dalam peperiksaan membuatkan tekanan itu turut dirasai oleh anak2 yg juga mengharapkan kecemerlangan menjadi milik mereka.

Bak kata Irfan Khairi "Kertas peperiksaan tidak menunjukkan bakat sebenar anak-anak kita. Sememangya kita inginkan yang terbaik untuk anak-anak kita tetapi sekiranya kita telah berikan yang terbaik, dan tentunya doakan yang terbaik untuk anak-anak, apa sahaja keputusan peperiksaan yang dapat semestinya di redhai."

Tapi apa yg harus kita ketahui di sini, mungkin  anak kita tidak secerdik anak orang lain. Jangan dibandingkan oleh kerana rezeki anak kita mungkin di tempat yang lain oleh kerana Allah swt adalah perancang yang terbaik untuk kita. Dan jika anak kita lebih cerdik dari orang lain, jangan pula berasa sombong dan membanding-bandingkan oleh kerana rezeki pada masa hadapan tiada siapa yg boleh jangka.

Dalam banyak2 Kerjaya di dunia ini, bukan sahaja doktor, peguam, pakar ekonomi, ahli poloitik, engineer,arkitek dan sebagainya sahaja yang berjaya. Artis, ahli sukan, usahawan dan banyak lagi bidang juga turut boleh berjaya yang tidak memerlukan keputusan cemerlang dalam peperiksaan atau segulung ijazah.

Fakta di sini cuba anda lihat pd semua usahawan2 yg berjaya di serata dunia, ramai antara mereka bukanlah merupakan pelajar cemerlang di sekolah.

Jadi buat semua ibu bapa kita cuba bg yg terbaik utk anak kita tetapi sekiranya anak2 kita tidak dapat keputusan yg cemerlang janganlah menyalahi mereka.Mungkin itu sahaja usaha dan yg terbaik dapat mereka berikan.Bersyukurlah dan berbanggalah dengan mereka.

Buat ibu bapa yang anak-anak bakal menduduki apa jua  peperiksaan sama ada  UPSR, PT3, SPM ataupun peperiksaan di Universiti, ucapan dan doa saya semoga anak2 anda berjaya di dalam peperiksaan dan berilah SEMANGAT pd mereka  dan bukan TEKANAN.

Buat anak-anak yang bakal menghadapi peperiksaan, TENANGKAN FIKIRAN, usaha telah pn dibuat dan lakukan Yg terbaik.Good luck & all the best...!

Bagi ibu bapa dan juga anak-anak, sekiranya telah ikhtiar yang terbaik, REDHA  dengan apa sahaja keputusan  kerana masa hadapan adalah sangat cerah bagi mereka yang terus istiqamah dalam perjuangan.

"BIAR PUN GAGAL DI UNIVERSITI PENDIDIKAN...TAPI JANGAN GAGAL DI UNIVERSITI KEHIDUPAN"

~C I K G U P A P A

Like, comment and subscribe Youtube #channelcikgupapa
👉https://www.youtube.com/channel/UC6cgNpHrlz2PgGqSdWAbq-A

Comments

Popular posts from this blog

Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Semua Mata Pelajaran Sekolah Rendah

  Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Semua Matapelajaran Sekolah Rendah Silakan download atau muat turun QR code DSKP semua mata pelajaran untuk simpanan di dalam fail panitia. Setiap mata pelajaran mempunyai QR code yang lengkap daripada tahun 1 sehingga tahun 6 mengikut dskp kssr semakan 2017. 1) Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Bahasa Melayu SK 2) Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Bahasa Inggeris / English SK 3) Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Matematik / Mathematics DLP SK 4) Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Sains / Science DLP SK   5) Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Bahasa Arab SK 6) Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Pendidikan Islam SK 7) Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Pendidikan Jasmani (PJ) SK 8) Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Pendidikan Kesihatan (PK) SK 9) Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Pendidikan Moral SK 10) Download / Muat Turun QR Code DSKP 2022 Pendidikan Muzik SK 11) Download / Muat Turun QR Code

Perkara Yang Anda Perlu Tahu Mengenai Pemeriksaan PUSPAKOM

  Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM) ialah syarikat pemeriksaan kenderaan yang ditubuhkan pada tahun 1994 di bawah DRB-HICOM. Penubuhannya bertujuan untuk menjalankan proses pemeriksaan kenderaan bagi pihak kerajaan terutamanya melibatkan proses jual beli kenderaan, ubah suai, penggunaan komersial dan persendirian. Carsome menyenaraikan langkah-langkah pemeriksaan PUSPAKOM, jenis pemeriksaan yang ditawarkan, senarai dokumen diperlukan dan soalan-soalan lazim berkaitan sebagai panduan anda. Kredit:  PUSPAKOM Langkah-langkah Pemeriksaan di PUSPAKOM Berikut merupakan langkah-langkah yang boleh anda ikuti sekiranya anda ingin melakukan pemeriksaan kenderaan anda di mana-mana cawangan PUSPAKOM di seluruh Malaysia: #1 Kenal Pasti Jenis Pemeriksaan Carsome menyenaraikan jenis pemeriksaan yang dijalankan di PUSPAKOM untuk anda yang mungkin keliru dengan senarai perkhidmatan yang disediakan. Ia juga sebagai panduan anda jika anda ingin memilih pemeriksaan yang sesuai dengan kepe

KITA SEBENARNYA BERSAING DENGAN SIAPA?

KITA SEBENARNYA BERSAING DENGAN SIAPA? . . . Kalau berbisnes ni, kadang-kadang kita akan terlalu fikirkan pasal persaingan dengan orang lain sampai kita terlupa. . Terlupa apa? Terlupa yang kita sebenarnya ada kelebihan kita sendiri. Terlupa yang kita sebenarnya tak perlu terikut-ikut sangat dengan orang lain, cuma jadikan mereka sebagai penanda aras saja. Belajar cara atau strategi orang lain, tapi buat cara kita sendiri. Barulah bisnes itu akan lebih berjaya kerana kita bawa identiti kita sendiri untuk membina dan membangunkan bisnes kita tu. Jika bisnes kita memang dah ada sistem dan ada ramai yang dah berjaya, ikut sahaja sistem tersebut supaya kita boleh berjaya dengan pantas. Seperti yang disebutkan oleh CEO Mashable ni, Pete Cashmore. Beliau telah bawa dan pimpin satu versi baru dalam komuniti media digital dan bawa nafas baru dalam menyampaikan berita kepada golongan muda zaman sekarang. Jadi, apa peng